انواع متریال (سیم بکسل)

انواع متریال (سیم بکسل)



سیم بکسل چیست؟

سیم بکسل یا طناب فولادی وسیله ای است که به انتقال بار و پشتیبانی از بار کمک می کند. سه جز اصلی آن مغز ، لایه سیم و سیم است. پیچاندن چندین کابل به یکدیگر باعث ایجاد زنجیره ای از کابل ها یا طناب می شود که سیم بکسل با چرخاندن چندین رشته سیم در اطراف مغز ساخته می شود.



تاریخچه تولید سیم بکسل

سیم بکسل برای اولین بار در سال های 1831 تا 1834 توسط ژلیوس آلبرت، مهندس و مدیر معدن نقره در آلمان، اختراع شد.

رطوبت بالا در معدن و اصطکاک طناب با دیوارهای سنگی سبب شده بود تا زنجیرها و الیاف های گیاهی که برای بالا و پایین بردن اشیاء مورد استفاده قرار می گرفت به راحتی پاره شوند و یا طول عمر کوتاهی داشته باشند.

آلبرت ابتدا به طور دستی سه رسته مفتول نازک فلزی را به دو یک هسته مرکزی پیچید و با استفاده از تکنیک ریسندگی، طناب های فلزی باریکی را ساخت. پس از آن، سه رسته از طناب را با یک رشته فلزی باریک به یکدیگر متصل کرد و در نهایت سیمی ضخیم را بوجود آورد.



اجزای سیم بکسل

سیم

کوچکترین جز سیم بکسل کابل است. سیم ها معمولاً از فولاد ، ورق آهن ، فولاد ضد زنگ ، فلز مونل و برنز ساخته می شوند.

لایه سیم

رشته ها از چندین کابل ساخته شده اند که به دور یکدیگر پیچیده شده اند. سپس به صورت مارپیچ در اطراف مغز قرار می گیرد. طناب هایی که سیم های قطر آنها بیشتر در برابر سایش مقاوم است و طناب هایی که سیم های قطر آنها کمتر است انعطاف بیشتری دارند.

مغز

هسته مرکزی کابل یدک کش هسته نامیده می شود و از طناب ها پشتیبانی می کند، می تواند از الیاف و فولاد طبیعی یا مصنوعی ساخته شود.

انواع سیم بکسل از لحاظ هسته

سیم بکسل هسته فیبری

سیم بکسل هایی که از این نوع مغزی در آن به کار گرفته شده، شامل دو نوع فیبر طبیعی و مصنوعی می باشند که فیبر طبیعی با نماد NFC و فیبر مصنوعی با نماد SFC شناخته می شوند .

جنسی که در مغزی طبیعی به کار می رود ،معمولاً از نوع کنف و جنس مغزی مصنوعی که به عنوان الیاف پلیپروپیلن نیز شناخته می شود، معمولاً از پلی آرامین می باشد

سیم بکسل های آسانسور، به منظور نرمی و کشسانی (الاستیسیته) موادی که در آن به کار رفته، خود را با ظاهر و شکل شیارها تطبیق خواهند داد .

نکته بسیار مهم در خصوص مغزی ها آن است که مغزی الیاف طبیعی که از کنف تولید شده اند، قابلیت روانکاری بسیار بهتری در مقایسه با هسته های فیبر مصنوعی دارند، لازم به ذکر است که در سیم بکسل های آسانسور، به طور معمول از مغزی های کنفی که از نوع سیسال هستند، به منظور مقاومت زیاد آنها به کار گرفته می شود.

سیم بکسل هسته فولادی

در این مدل از سیم های بکسل، مغزی ها مساحت فلزی بیشتری دارند که این موضوع سبب می گردد تا کشش در سطح مقطع کاهش یابد، لازم به ذکر است که سیم بکسل های هسته فولادی، تحت جایگذاری یکسان در مقایسه با نوع فیبری آن، انبساط کمتری پیدا خواهند کرد و میزان کشیدگی طول آن کاهش خواهد یافت. این دسته از سیم بکسل ها، در آسانسورهایی با سرعت بالا و آسانسورهایی که مخصوص باربری هستند و بار زیادی را جا به جا می کنند، مورد استفاده قرار می گیرند.

ساختار رشته های سیم بکسل

مدل سیل

ساختار مدل سیل که به نماد S نیز شناخته می شود ،به عنوان معمول ترین نوع ساختاری سیم بکسل ها به شمار می رود. این مدل از ساختار، بیشترین کاربرد را در جهان دارد. دلیلی که سبب گردیده تا این نوع ساختار ،به ساختاری محبوب و رایج تبدیل گردد، بزرگتر بودن سیم های خارجی آن است که سبب می گردد تا سطح فلزی مقاومتر و بزرگتر را دارا باشد و در نتیجه دیرتر دچار ساییدگی می شوند، لازم به ذکر است که از این نوع ساختار سیم بکسل، معمولاً در آسانسورهایی با سرعت پایین و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد که ظرفیت های کم و متوسطی را نیز دارا می باشند.

مدل ورینگتون

در خصوص ساختار ورینگتون که دارای نماد W می باشد. باید بگوییم که در مواقعی که صحبت از عمر خستگی خمشی سیم بکسل روی فلکه کششی با شیار دایرهای در سرعت های بالا باشد.

از سیم بکسل هایی با ساختار ورینگتون به کار گرفته خواهد شد. این نوع ساختار از سیم بکسل در آسانسور به اندازۀ 20 تا 40 درصد از نوع سیل مقاوم تر و مستحکم تر هستند و به منظور نازک بودن آن، از تعداد بیشتری از آن به کار گرفته خواهد شد، لازم به ذکر است که در آسانسورها نه تنها سایش، بلکه خستگی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.



بافت استاندارد

در طناب های یدک کش بافته شده استاندارد ، قطر کابل های استفاده شده در طناب ها یکسان است. این نوع پارچه انعطاف پذیری زیادی دارد و کاربردهای زیادی دارد.

بافت پرکننده

در کابل های یدک کشی بافتی پرکننده ، فضای بین کابل های هر ردیف با یک کابل نازک پر می شود. این نوع بافت باعث می شود که طناب بکسل در برابر فرسودگی مقاومت بیشتری داشته و انعطاف بیشتری داشته باشد.

انواع سیم بکسل

سیم بکسل کلایمر

سیم بکسل نتاب

سیم بکسل استیل

سیم بکسل مهاری

سیم بکسل افشان

کاربرد سیم بکسل

صنایع بزرگ مانند جرثقیل و معادن

صنعت آسانسور

تولید تابلوهای راهنما مسیر

ترمز دوچرخه

کشتی رانی

سدسازی

صنایع الکتریکی

بنادر

پتروشیمی ها و نفت

حمل و نقل

شرکت های حفاری

نگهداری پل های معلق

کاربرد سیم بکسل

صنایع بزرگ مانند جرثقیل و معادن

صنعت آسانسور

تولید تابلوهای راهنما مسیر

ترمز دوچرخه

کشتی رانی

سدسازی

صنایع الکتریکی

بنادر

پتروشیمی ها و نفت

حمل و نقل

شرکت های حفاری

نگهداری پل های معلق