انواع متریال (مولتی استایل)



ورق مولتی استایل چیست ؟

ورق مولتی استایل یکی از انواع ورق های پلاستیکی معروف به (Acrylonitrile Butadiene Styrene) می باشد که با لایه ای طرح دار روکش شده است. این ورق با نام ABS دو لایه نیز شناخته می شود. به طور گسترده مولتی استایل در ضخامت حدودا 1.5 میلی متر وجود دارد اما یک سری مولتی استایل، کاملا متفاوت در رنگ های مختلف وجود دارد که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به ورق شبرنگ می باشد که ضخامت آن در حدود 0.3 میلی متر می باشد.



انواع ورق مولتی استایل

مولتی استایل طلایی براق

مولتی استایل براق نقره‌ای

مولتی استایل طلایی خش‌دار

مولتی استایل مسی خش‌دار

مولتی استایل آینه‌ای

ورق های مولتی استایل آینه ای از پرطرفدارترین و پرفروش ترین ورق های مولتی استایل به حساب می‌آید و همانطور که از نام آن پیدا است، اشیاء و اجسام مختلف در آن انعکاس دارد. اگر بگوییم بیش از ۷۰ درصد بازار، مشتری این محصول هستند، گزاف نگفته‌ایم. برای ساخت تندیس‌ها، فضاسازی‌ها، جایگزین آینه‌کاری، دکوراسیون و غیره از این مدل استفاده می‌کنند.

مولتی استایل خش‌دار

نوع دیگری از این محصول، مدل خش دار آن است، منظور از خش‌دار بودن این مدل، وجود رده‌هایی روی لایه رویی است که از این مدل برای ساخت تابلوها، لوح‌ها، ساخت باکس و غیره استفاده می‌شود.

ویژگی های ورق مولتی استایل

وزن کم،انعطاف پذیری بالا، سهولت حمل و نقل،تنوع در طرح و رنگ و سهولت در برش و نصب آسان از مزایای این ورق ها به شمار می آید ،که ورق مناسبی است برای طراحان که در دکوراسیون از آن استفاده می کنند.

ورقهای مولتی استایل قابلیت حک و برش دارند و این موضوع باعث شده تا بسیاری از شرکت ها برای ساخت انواع تندیس ها و پلاک های تبلیغاتی از آن استفاده کنند.

همچنین سطح چسبندگی قوی آن ، بسیار راحت و مناسب برای طراحان داخلی است.یا بوسیله چسب های مخصوص بر روی سطوح چسبانده می شوند.

کاربردهای ورق مولتی استایل









ورق های مولتی استایل کاربردهای زیادی در صنعت و صنایع کوراسیون دارند که این کاربردها اعم از:

تولید انواع مختلف پلاک

تولید انواع مختلف تابلو

جعبه های آرایشی و بهداشتی

تولید سر رسیدهای مختلف

استفاده در پروژه های مختلف دانشگاهی

ساخت جعبه های جواهر

ساخت مارک های مختلف

کاربردهای زیاد در دکوراسیون داخلی

تولید استندهای مختلف

استفاده در لوازم تولد و تاپر کیک

ساخت جعبه های مختلف تزئینی





نبایدهای مولتی استایل ها

در موارد زیر بهتر است که از ورق‌های مولتی استایل استفاده نکنید:

فضاهایی که به هر شکلی در آن ها، ورق در تماس با آب قرار دارد

قسمت‌هایی که ورق مولتی استایل در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرد

در فضاهایی که دما بالاتر از ۶۰ درجه سانتی گراد است

نکات مهم در طراحی با مولتی استایل

در برش متریال و مواد مختلف با دستگاه برش لیزری همواره یکسری نکات یکسان وجود دارد که اگر به آن توجه نشود؛ طرح به هنگام برش یا در حین مصرف پس از گذشت مدت کوتاهی خراب می شود.

در نظرگرفتن پهنای خط برش از مهم ترین این نکات است. در هنگام طراحی باید برای فاصله ی بین دو خط شبه موازی، حداقل فاصله ای را در نظر گرفت تا در حین برش لیزری به خاطر پهنای خط برش خود دستگاه، دو خط کنار هم را به طور مجزا و مشخص ببرد و از یکی شدن این خطوط جلوگیری شود.

نکته ای دیگر این است که در مواقعی فاصله ی بین دو خط به مقداری هست که در برش خطایی ایجاد نمی شود ولی در قطعه کار نهایی به دلیل کم بودن عرض قسمتی از آن، مقاومتی در برابر فشار و خمیدگی ندارد و به راحتی شکسته می شود.