انواع متریال (نئون)

انواع متریال (نئون)



نئون چیست؟

نئون به لامپ هایی گفته میشود که جنس بدنه ی آن از شیشه می باشد و درون آن دو نوع گاز نئون و آرگون قرار دارد که هر کدام از این گاز ها برای رنگ های متفاوت استفاده می شود. نئون لامپ های شیشه ای است که سطح این شیشه صاف و بدون ترک باید باشد که معمولا ضخامت شیشه های استفاده شده برای آن از شیشه بک که قطر آن از سه میلی متر شروع می شود و تا قطر های پانزده میلی متر موجود می باشد که هر کدام از این قطر ها موارد استفاده ی خود را دارند.جنس شیشه های نئون در دو نوع آلمانی و چینی در بازار موجود است که نوع چینی آن بسیار بی کیفیت است و حتی ساخت آن هم برای سازنده مشکل می باشد و از لحاظ طول عمر بسیار ضعیف تر نسبت به شیشه های آلمانی است.



تاریخچه عنصر نئون

عنصر نئون که در یونانی به آن Neos به معنی جدید گفته می شد، توسط دانشمندانی به نام ویلیام رمزی و موریس تراورز در سال ۱۸۹۸ در لندن کشف شد. کاربرد عنصر نئون معمولا به شکل گاز با مولکول هایی حاوی یک اتم نئون است که این ماده از گازهای نادر شناخته شده است. مایع برودتی نئون را با سرد کردن هوا و سپس تقطیر آن می‌توان به دست آورد البته آن ها به جز این ماده، گاز های نجیب کریپتون و زنون را نیز کشف کردند. درواقع عنصر نئون دومین عنصر اکتشافی آن ها بود، این دانشمندان به علت کشف عناصر گروه گاز های نجیب موفق به دریافت جایزه نوبل شدند.



کاربرد عنصر نئون

با مصرف و کاربرد گاز نئون در لامپ نئون با ولتاژ کم، لوله های تخلیه ولتاژ بالا و تابلو های تبلیغاتی نئون نور نارنجی مایل به قرمزی ایجاد می شود.

خط نشر قرمز نئون منجر به ایجاد نور قرمز خاصی از لیزر های هلیوم – نئون می شود.

استفاده در لوله های پلاسما و کاربردهای برودتی از دیگر کاربردهای عنصر نئون است.

از عنصر نئون مایع به عنوان یک منبع برودتی در مواردی که نیاز به رنج دمایی خیلی پایین نیست، استفاده می شود.

سرمازایی یک ویژگی عنصر نئون است. سرمازایی این ماده ۴۰ برابر هلیوم مایع و ۳ برابر هیدروژن مایع است. بنابراین در یخچال‌سازی کاربرد دارد.

کاربرد لامپ نئون

به عنوان منبع شاخص استفاده می شود زیرا هزینه آن کم است.

برای نمایش برنامه ها، حروف، اعداد و ارقام کاربرد دارد.

شبیه سازی شعله شمع در لامپ چشمک زن است.

نور قرمز برای چراغ های هشدار دهنده خطرناک در سازه های بلند و جاده ها ایجاد می کند.


مزایای لامپ نئون

از مزایای لامپ های نئون می توان به نور یکدست آن اشاره کرد که لایت و چشم نواز است. معمولا کسانی که سبک تبلیغات خاص و کلاسیک را دوست دارند با یک طراحی زیبا از آن استفاده می کنند و باید گفت که بسیار شیک است. از مزایای دیگر آن جنبه نور پردازی و دیزاین تبلیغاتی است که با استفاده از آن می توانید شغل و یا محصول خود را به طور منحصر به فردی به مخاطب معرفی کنید. سایر مزایای عبارتند اند از:

درخشش فوری

قابل کاربرد در پیکربندی مینیاتوری

محدوده عملیاتی وسیع

مصرف برق کم

از نظر هزینه ارزان

معایب لامپ نئون

از معایب این لامپ می توان به جنس بدنه شیشه ای آن اشاره کرد که ممکن است با کوچک ترین ضربه و فشاری بشکند پس دقت کنید که این لامپ ها نیاز به مراقبت دارد.

سبب ایجاد آتش سوزی شود که با رعایت نکردن نکات فنی توسط افراد ناشی این اتفاق می افتاد به طور مثال افتادن سیم ترانس بر روی شیشه نئون ممکن است به سیم شوک وارد کند و با ایجاد جرقه موجب سوختن روکش سیم شود و آتش به نقاط دیگر سرایت کند، خوشبختانه به تازگی ترانس هایی وارد بازار شده است که الکترونیکی هستند و با ایجاد کوچک ترین اتصالی برق را از مدار خارج می کند و از خطر آتش سوزی جلوگیری می کنند.



تفاوت لامپ های فلورسنت و لامپ های نئون

لامپ نئون نوعی از نور است که در علائم تبلیغاتی استفاده می شود. این علائم از لوله های شیشه ای باریک و بلند ساخته شده اند و این لوله ها اغلب به انواع مختلف خم می شوند. به عنوان مثال لوله نئون می تواند یک کلمه را بیان کند. این لوله ها در رنگ های مختلف نور ساطع می کنند. از طرف دیگر لامپ فلورسنت اغلب یک لوله بلند و مستقیم است که نور سفید تولید می کند. چراغ های فلورسنت را در ادارات، فروشگاه ها و برخی وسایل منزل مشاهده می نمایید.

عملکرد پشت چراغ نئون ساده است. داخل لوله شیشه ای گازی، مانند نئون، آرگون یا کریپتون در فشار پایین وجود دارد و در دو انتهای لوله الکترودهای فلزی تعبیه شده اند. هنگامی که ولتاژ بالایی به الکترودها وارد می کنید، گاز نئون یونیزه می شود و الکترون ها از گاز عبور می کنند، این الکترون ها اتم های نئون را تحریک می کنند و باعث می شوند که نوری را که ما می بینیم را ساطع کنند. نئون هنگامی که از این طریق انرژی می گیرد نور قرمز منتشر می کند. گازهای دیگر رنگ های دیگری از خود ساطع می کنند.

یک چراغ فلورسنت به روشی مشابه کار می کند اما یک مرحله اضافی دارد. درون یک لامپ فلورسنت بخار جیوه با فشار کم وجود دارد. وقتی یونیزه می شود، بخار جیوه نور ماوراء بنفش ساطع می کند. چشم انسان به نور ماوراء بنفش حساس نمی باشد. داخل یک لوله فلورسنت با فسفر پوشانده شده است که می تواند انرژی را دریافت کرده و به شکل نور مرئی منتشر کند.