تابلو ایمنی کارگاه


تابلو ایمنی کارگاه ساختمانی


تابلو ایمنی کارگاه ساختمانی که در گوشه و کنار جاده‌ها و رفت و آمدهای روزمره خود، آن‌ها را می‌بینیم، یکی از وسیله‌هایی هستند که بی‌صدا محافظ جان ما هستند و شاید تا کنون، بدون آنکه حتی متوجه شویم، چندین بار، جان ما را نجات داده باشند.

بسیاری از ما ممکن است فکر کنیم، تابلو ایمنی کارگاه ساختمانی تنها در جاده‌ها و خیابان‌ها کاربرد دارند، اما اینگونه نیست. تابلو ایمنی کارگاهی نیز یکی از انواع تابلو های هشداردهنده‌ای است که ممکن است در کارگاه‌ها و محل‌های احداث ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که می‌دانید، کارگاه‌های ساختمانی، محل رفت و آمد ماشین‌آلات سنگین و بزرگ هستند، افراد زیادی اعم از کارگران و مهندسان و پیمانکاران هر روز در محیط کارگاه رفت و آمد می‌کنند و ممکن است عوامل مختلفی جان آن‌ها را تهدید کند.

همچنین لازم است بدانید که کارفرما نه تنها مسئول سلامتی کارگران است، بلکه در برابر سلامتی بازدیدکنندگان از کارگاه نیز مسئولیت دارد! یعنی اگر افرادی مانند دانش‌آموز یا حتی مسئولین شهرداری و ... برای بازدید از روال کار یا بازدید علمی وارد محیط کاری شوند و برای آن‌ها اتفاقی بیافتد، کارفرما مسئول خواهد بود!

با توجه به موارد ذکر شده، حتما تا کنون متوجه اهمیت نصب تابلو ایمنی کارگاه شده‌اید. در ادامه قصد داریم به سوالاتی در این باره که معنی و مفهوم تابلو های ایمنی کارگاه ساختمانی چیست و اصلا در چه مکان‌هایی باید از آن‌ها استفاده کرد، پاسخ دهیم:

در تمامی مقالات این مجموعه درباره تمامی موارد ساین توضیح داده شده است با ما همراه باشید.



تابلو های ایمنی کارگاه ساختمانی

عوامل مختلفی ممکن است جان افرادی که در کارگاه حضور دارند را تهدید کند. به عنوان مثال، برخی محیط‌ها در کارگاه ممکن است احتمال برق‌گرفتگی داشته باشند، در بخشی از کارگاه ممکن است احتمال ریزش مصالح وجود داشته باشد و ... تابلو های ایمنی کارگاه ساختمانی موجب جلوگیری از چنین حوادثی می‌شوند.

  • تابلو های ایمنی کارگاه ساختمانی و عملکرد بهتر در زمان بروز حادثه 

‌ تابلو ایمنی کارگاه ساختمانی انواع و کاربردهای مختلفی دارد. به طور کلی‌تر، تابلو های ایمنی کارگاهی به ما کمک می‌کنند تا عملکرد مناسب‌تری را در زمان بروز حادثه داشته باشیم. فرض کنید در حال حمل موادی هستید که از قبل علائم هشداردهنده‌ای در مورد احتمال آتش‌سوزی روی آن نصب شده است. مطمئنا اگر اتفاقی نیز رخ دهد، آمادگی و ذهنیت لازم را در مواجه با خطر خواهید داشت و این یکی از اثرات مثبت استفاده از علائم هشداردهنده است.

  • تابلو های ایمنی کارگاه ساختمانی و ترغیب کارکنان به استفاده از لباس و وسیله‌های حفاظتی

این مساله که مدام به کارگران مشغول در کارگاه امری را متذکر شوید، نه تنها موجب توجه آن‌ها به موضوع نمی‌شود، بلکه ممکن است موجب لجبازی و عدم توجه آن‌ها گردد. در حالی که اگر تابلو های ایمنی کارگاهی و تابلو ایمنی هشدار دهنده در مکان‌های مناسب نصب شوند، ممکن است موجب توجه و آگاه شدن کارگران از خطر و احساس خطر آن‌ها شود و دیگر نیازی به یادآوری رعایت ملزومات در این باره نباشد.

  • تابلو های ایمنی کارگاه ساختمانی و کمک به بازدیدکنندگان و نیروهای جدید


نصب تابلو های ایمنی کارگاه ساختمانی موجب آشنا شدن کارگران و نیروهای ناآشنا با موارد خطرناک و هشدار به آن‌ها می‌گردد. ممکن است فرد نسبت به خطری که جان او را تهدید می‌کند، آگاه نباشد که این مورد با نصب یک تابلو ایمنی کارگاهی مناسب حل می‌شود.

اگر به دنبال کسب اطلاعات درباره تابلو آویز پلکسی گلاس هستید به این صفحه مراجعه کنید.


تابلو ایمنی کارگاه ساختمانی

  • تابلو ایمنی الزامی

برخی از تابلو های ایمنی کارگاهی، شما را ملزم به انجام کاری می‌کنند. به عنوان مثال، ممکن است تابلویی برای استفاده از کلاه ایمنی نصب گردد و شما را ملزم به استفاده از کلاه ایمنی در آن منطقه کند.

  • تابلو ایمنی ممنوعیت

بر خلاف تابلو های ایمنی الزامی، برخی از تابلو های ایمنی کارگاه ساختمانی، شما را از انجام کاری منع می‌کنند. به عنوان مثال، ممکن است در بخش‌هایی از کارگاه، تابلو های سیگار کشیدن ممنوع، نصب گردد.

  • تابلو هشداردهنده

دسته‌ای از تابلو های ایمنی کارگاهی، موضوعی را به شما هشدار می‌دهند. تابلو ایمنی هشدار دهنده ممکن است شما را از وجود خطری مطلع کند که عدم توجه به آن می‌تواند موجب خسارات جانی یا خسارات مالی به تجهیزات و ... شود.

  • تابلو وضعیت ایمن

یکی دیگر از انواع تابلو ایمنی کارگاه ساختمانی، تابلو های وضعیت ایمن است. کاربرد این نوع تابلو ایمنی کارگاهی از نام آن مشخص است. در واقع تابلو های وضعیت ایمن، بیانگر این موضوع هستند که منطقه موردنظر در شرایط ایمن کارگاهی قرار دارد و جای نگرانی برای حضور در آن با رعایت شرایط خاص وجود ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تابلو مجتمع تجاری با کارشناسان ما تماس بگیرید.


تابلو ایمنی کارگاهی

 مطمئنا تابلو ایمنی کارگاهی باید در جایی نصب شود که امکان دید آن برای همگان وجود داشته باشد. ارتفاع نصب تابلو ایمنی کارگاهی باید متناسب با قد و خیلی زیاد یا خیلی کم نباشد.

محل نصب تابلو ایمنی کارگاهی باید متناسب با زاویه دید کارگران و افراد مشغول در کارگاه باشد. در میان بیننده و تابلو های ایمنی کارگاه ساختمانی، هیچ مانعی نباید وجود داشته باشد. در صورتی که چنین مواردی رعایت نشود، در واقع نصب تابلو ایمنی کارگاه ساختمانی بیهوده بوده و تنها اتلاف هزینه است!

رنگ‌ها و اشکال در تابلو های ایمنی کارگاه

در تابلو ایمنی کارگاهی، هر رنگ و هر شکلی معنای خاص خود را دارد. به عنوان مثال، رنگ قرمز، نماد ممنوعیت است. زمانی که تابلویی با رنگ قرمز مشاهده کردید، یعنی شما از انجام کاری منع شده‌اید.

اگر دقت کرده باشید، تابلو ایمنی کارگاهی مربوط به عدم استفاده از سیگار در کارگاه، همواره به رنگ قرمز است. اگر در محدوده کارگاه، تابلویی با رنگ آبی را دید، یعنی شما در مقابل یک دستورالعمل هستید که باید آن را رعایت کنید!

برای اطلاع از لایت باکس میتوانید با ما همراه باشید.


تابلو های ایمنی کارگاهی

رنگ زرد نیز از جمله رنگ‌هایی است که در تابلو های ایمنی کارگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتما می‌دانید که رنگ زرد، نماد هشدار است و اگر قرار باشد تابلو ایمنی هشدار دهنده در کارگاه نصب شود، به رنگ زرد خواهد بود. همانند سایر رنگ‌ها، رنگ سبز نیز در تابلو های ایمنی کارگاه ساختمانی دارای معنا و مفهوم است. این رنگ نشان‌ دهنده وضعیت مطلوب و ایمن است. در صورتی که تابلو های ایمنی کارگاهی در محدوده کارگاه نصب شد، یعنی شرایط مناسب و مطلوب است و شما ملزم به جلوگیری از امری یا رعایت شرایط خاصی نیستید.

اگرچه تابلو ایمنی کارگاه دارای علائم بین‌المللی و اشکال معروفی است، اما در زمان انتخاب و نصب تابلو ایمنی کارگاه ساختمانی همواره باید نکاتی را مورد توجه قرار داد:

بهتر است علائم تابلو های ایمنی کارگاهی، قابل فهم برای هر سن و هر سطح تحصیلاتی باشد تا تمامی افراد مشغول در کارگاه با هر سن و سوادی، معنای آن را درک کنند.

تابلو ایمنی هشدار دهنده باید دارای رنگی باشد که موجب جلب توجه کارگران و افراد مشغول در کارگاه شود.

تابلو های ایمنی کارگاه ساختمانی چون تابلو خروج اضطراری بهتر است در ارتفاع کم نصب گردد.

در صورتی که نیاز است تابلو ایمنی کارگاه در شب مورد رویت کارگران قرار گیرد، بهتر است از رنگ‌های شبنما استفاده شود.

بهتر است برنامه ای به منظور نگهداری و نظافت تابلو های ایمنی کارگاهی در نظر گرفته شود.

جنس و رنگ تابلو ایمنی کارگاهی باید متناسب با مدت زمان پروژه و آب و هوای منطقه موردنظر انتخاب شود.

الزامات کلی مربوط به نصب تابلو های ایمنی در کارگاه‌های موقت ساختمانی

به منظور جلوگیری از سقوط افراد یا صدمات ناشی از افتادن مصالح و خاکریزها روی افراد رهگذر یا کارگران، لازم است علاوه بر استفاده از تابلو ایمنی کارگاه ساختمانی، از نرده‌های حفاظتی مخصوص استفاده شود.

در اطراف گودال‌ها و چاه‌های کارگاه، بهتر است علاوه بر تابلو ایمنی هشدار دهنده، دستگاه‌های چشمک‌زن نیز به کار برده شوند.

در شرایطی که لازم است کارگاه موقتی در داخل معابر ایجاد شود، بهتر است در کنار تابلو های ایمنی کارگاه ساختمانی از نوارهای ممتد به رنگ سفید یا زرد در اطراف و محدوده کارگاه استفاده شود.

مجموعه ریحان ساین مفتخر است تمامی خدمات مربوط به تابلو تجهیزات ایمنی را در اختیار شما قرار دهد.


تابلو ایمنی هشدار دهنده

در صورتی که در محلی از کارگاه، نیاز به نصب همزمان چند نوع تابلو ایمنی کارگاه، اعم از تابلو ایمنی هشدار دهنده، تابلو ایمنی کارگاه ممنوعیت، تابلو ایمنی کارگاه الزام به استفاده از کلاه ایمنی و ... وجود دارد، بهتر است از تابلو های چند قسمتی استفاده شود.

نصب تابلو ایمنی کارگاه ساختمانی برای راهنمایی واکنش اضطراری در ساختمان‌های بزرگ کارگاهی یکی از موارد ضروری است که باید رعایت شود.

در برخی تابلو ایمنی کارگاه ساختمانی، لازم است تا ترکیبی از چند علائم ایمنی استفاده ‌شود.

تابلو ایمنی کارگاهی باید دارای علائم اختصاری، ساده و جزئی باشد.

توصیه می‌شود از نصب چند تابلو ایمنی کارگاه ساختمانی در کنار یکدیگر جلوگیری شود.

هر تابلو ایمنی هشدار دهنده باید دارای جنس و رنگ مقاومی باشد تا در طولانی مدت دچار خرابی و پوسیدگی نشود.

ما در مقاله های قبلی درباره تولید کننده تابلو های ایمنی توضیح دادیم برای کسب اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.


نصب تابلو های ایمنی کارگاهی 

نصب تابلو ایمنی کارگاه ساختمانی ممکن است به یکی از سه روش، چسباندن، ثابت کردن و آویزان کردن انجام شود. لازم است تا تابلو ایمنی هشدار دهنده در مکان‌های مناسبی در محدوده موردنظر نصب شوند تا افراد حاضر در کارگاه، اقدامات و احتیاط‌های لازم را انجام دهند


یکی از ابزاری که در هر کارگاهی باید موردتوجه قرار گیرد، تابلو ایمنی کارگاهی است. به طور کلی، مطلع نمودن کارگران و بازدیدکنندگان از کارگاه، آن هم به صورت مداوم از خطرات و الزامات موردنیاز، یک امر غیرممکن است. از این رو، تابلو های ایمنی در کارگاه نصب می‌شوند تا به واسطه آگاهی دادن، حافظ جان و مال افراد مشغول در کارگاه باشند.

برای اطلاعات درباره استند راهنمای طبقات میتوانید با ما همراه باشید.


تابلو ایمنی هشدار دهنده

 در محیط کار، تجهیزات و تابلو ایمنی هشدار دهنده بازیابی اطلاعات ضروری را برای کارکنان را فراهم می‌کنند و نقش بسیار مهمی در اطلاع‌رسانی در مورد خطرات و راه‌های ایمنی دارند. در این مقاله، به بررسی اهمیت و کاربردهای تابلوهای ایمنی هشدار دهنده می‌پردازیم. همچنین در مورد برند ریحان ساین که یکی از برندهای معتبر در زمینه تولید تابلوهای ایمنی هشدار دهنده است، توضیحاتی می‌دهیم.

اهمیت تابلو ایمنی هشدار دهنده

 تابلو ایمنی هشدار دهنده از نقش بسزایی در محیط‌های کاری و عمومی برخوردار است. در ادامه به اهمیت تابلوهای ایمنی هشدار دهنده می‌پردازیم. این تابلوها با نمایش نمادها و کلمات واضح در تابلوها، افراد را در مورد خطرات محیطی آگاه می‌سازند و با استفاده از نمادها، رنگ‌ها و کلمات کوتاه و مختصر، پیام‌های قابل فهمی را به کارکنان، بازدیدکنندگان و عموم مردم درباره خطرات و مواردی که باید در نظر گرفته شوند، ارائه می‌دهند. تابلو ایمنی هشدار دهنده به عنوان یک ابزار پیشگیری از تصادفات عمل می‌کند و به افراد کمک می‌کند تا از رفتارهای خطرناک خودداری کنند و اقدامات ایمنی مناسب را انجام دهند. همچنین در مواقع اضطراری اطلاعاتی را درباره مسیرهای خروج، محلهای امن، مکان‌های اطفاء حریق و نحوه استفاده از وسایل ایمنی ارائه می‌دهند. این اطلاعات به افراد کمک می‌کنند تا در شرایط اضطراری به طور صحیح و امن عمل کنند. استفاده از تابلو ایمنی هشدار دهنده، باعث رعایت استانداردهای ایمنی در محیط کار می‌شود. تابلو ایمنی هشداردهنده شرکت ریحان ساین بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی طراحی و نصب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت تابلو پلکسی نوری با کارشناسان ما در ارتباط باشید

کاربردهای تابلوهای ایمنی هشدار دهنده

 تابلو ایمنی هشدار دهنده در انواع محیط‌های کاری و عمومی کاربردهای متنوعی دارد. در ادامه به برخی از کاربردهای تابلو ایمنی هشدار دهنده اشاره می‌کنیم. تابلوهای ایمنی هشدار دهنده در محیط‌هایی که با خطرات برقی روبه‌رو هستند، مانند ایستگاه‌های برق، کارخانجات و ساختمان‌های صنعتی یا محیط‌هایی که خطر آتش سوزی و حرارت وجود دارد، استفاده می‌شوند. در محیط‌هایی که با مواد شیمیایی خطرناک سروکار دارند، تابلوهای ایمنی هشدار دهنده مانند علامت‌های نقطه عبور ممنوع، زون‌های خطرناک، محدوده استفاده از محافظت اضافی و غیره نصب می‌شوند. در مواردی که استفاده از تجهیزات خاص و آشنایی با آنها الزامی است، مانند دستگاه‌های الکتریکی، ماشین‌آلات پیچیده و سیستم‌های خاص، تابلوهای ایمنی هشدار دهنده برای آموزش و هشدار به کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. به علاوه از تابلو ایمنی هشدار دهنده در شرایط اضطراری مانند زلزله، حادثه طبیعی یا حوادث دیگر، برای ارائه راهنمایی و مسیریابی در محل‌های عمومی مانند فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و ساختمان‌های عمومی استفاده می‌شود.

بررسی برند ریحان ساین

 برند ریحان ساین با سابقه‌ای سال در تولید تابلوهای ایمنی هشدار دهنده، به عنوان یکی از برندهای مطرح و معتبر در این صنعت شناخته می‌شود. این برند با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مواد با کیفیت بالا، تابلوهایی با طراحی زیبا و قابلیت‌های متنوع را تولید می‌کند. تمامی تابلوهای ریحان ساین با رعایت استانداردهای ایمنی بالا تولید می‌شوند.

 سخن آخر

تابلو ایمنی هشدار دهنده نقش بسیار مهمی در جلوگیری از وقوع حوادث و ایجاد محیط کار ایمن و سالم دارد. با مطالعه این مقاله، شما قادر خواهید بود تا بهترین انتخاب را برای تابلو ایمنی هشدار دهنده انجام دهید.

مطلب پیشنهادی: تابلو راهنمای ایستاده