طراحی گرافیکی(بسته بندی)

طراحی گرافیکی(بسته بندی)





طراحی گرافیکی بسته بندی چیست؟

بیشتر محصولات به نوعی بسته بندی نیاز دارند تا آنها را برای نگهداری، توزیع و فروش آماده کند. اما طراحی بسته‌بندی می‌تواند مستقیماً با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کند، که آن را به یک ابزار بازاریابی بسیار ارزشمند تبدیل نماید. هر جعبه، بطری و کیسه، هر قوطی، ظرف یا قوطی فرصتی است که داستان یک برند را بازگو کند.

طراحان بسته بندی مفاهیم را بوجود می آورند، ماکت ها را تکمیل می کنند و فایل های آماده چاپ را برای یک محصول تولید می نمایند.

این امر مستلزم دانش تخصصی فرآیندهای چاپ و درک دقیق طراحی و ساخت صنعتی می باشد. از آنجایی که طراحی بسته‌بندی رشته‌ های بسیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، برای طراحان غیرمعمول نیست که به کشف سایر استعدادهای خود بپردازند و ویژگی ‌های دیگری را برای یک محصول مانند عکاسی، تصاویر و هویت بصری خلق می‌کنند.

از زیرشاخه های هنر گرافیک کاربردی طراحی گرافیک بسته بندی است که در وجه طراحی تبلیغات نیز می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

طراحی بسته بندی، هنر، علم و تکنولوژی را هم زمان با هم به خدمت می گیرد تا اثری قابل طرح در برابر دیدگان انتقادی مردم را داشته باشد. مردمی که دارای سلایقی بسیار متنوع هستند. به همین دلیل در کنارتوجه به عناصر زیبایی شناختی، وجه کاربردی هنر گرافیک هدف خلق اثر قرار می گیرد.

تاریخچه طراحی بسته بندی

اگر به صورت خلاصه بخواهیم تجربه ی اولین استفاده از هر نوع طراحی بسته بندی را شرح دهیم لازم است بدانید که بسته بندی های فلزی غذاهای کنسرو شده برای اولین بار در سال 1805 و توسط نیکولاس پپر برای ارتش ناپلئون بناپارت طراحی گردید چند سال بعد از روی کار آمدن و طراحی بسته بندی فلزی، در سال 1817 بسته بندی های کاغذی و مقوایی در انگلستان ایجاد شدند.

صنعت چاپ و زیبا تر شدن طراحی بسته بندی کاغذی و مقوایی با روی کار آمدن پرینترهای چرخشی در سال 1847 توسط ریچارد مارک هو دچار تحول زیادی شد و این روند ادامه داشت تا اینکه جعبه های مقوایی تاشو که امروزه کاربرد زیادی دارند را رابرت گیر در سال 1879 معرفی کرد. جالب است بدانید که شرکت بیسکویت ملی یا NABISCO اولین شرکتی بود که از کارتن های تاشو برای طراحی بسته بندی محصولات خود استفاده نمود.







رشد و استقبال از صنعت طراحی جعبه بسته بندی هر روز بیشتر شد به طوریکه در سال 1952 مدرسه ی ایالتی میشیگان تصمیم به معرفی رشته ی تحصیلی جدید به نام طراحی بسته بندی گرفت و نظم خوبی به این صنعت داده شد. با رشد صنعت و روی کار آمدن دستگاه های تزریق پلاستیک و استفاده از پلی پروپیلین، بازار هر روز شاهد معرفی و طراحی بسته بندی های جدید بود.

رشد و استقبال از صنعت طراحی جعبه بسته بندی هر روز بیشتر شد به طوریکه در سال 1952 مدرسه ی ایالتی میشیگان تصمیم به معرفی رشته ی تحصیلی جدید به نام طراحی بسته بندی گرفت و نظم خوبی به این صنعت داده شد. با رشد صنعت و روی کار آمدن دستگاه های تزریق پلاستیک و استفاده از پلی پروپیلین، بازار هر روز شاهد معرفی و طراحی بسته بندی های جدید بود.

تاثیر طراحی بسته بندی بر تبلیغات و میزان فروش

شاید در روزهایی که انسان تنها برای حفاظت و حمل و جا به جایی کالا به سمت طراحی بسته بندی گرایش پیدا کرد گمان نمیکرد که این روزی برسد که نوع طراحی بسته بندی بر میزان فروش کالا نیز اثر داشته باشد.

برای پی بردن به اهمیت نوع و طراحی بسته بندی کافیست این بار که به فروشگاه رفتید به قفسه های مختلف دقت کنید و عکس و العمل افراد را در برابر هر بسته بندی تجزیه و تحلیل کنید. آنچه در دنیای امروز در مورد طراحی بسته بندی به اثبات رسیده است، ارتباط مستقیم در میزان فروش کالا و نوع بسته بندی و خاص و خلاقانه بودن آن می باشد. هر اندازه طراحی بسته بندی حرفه ای و خلاقانه باشد به همان اندازه میتواند مخاطب بیشتری را جذب کند و این مهم ترین اثر و مزیت در طراحی و ساخت جعبه بسته بندی می باشد.



نکات مهم در طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی ایده آل و مطلوب مانند هر عنصر تبلیغاتی دیگر نیاز به رعایت برخی نکات و اصول مهم را دارد و می توان گفت زمانی از طراحی بسته بندی باید انتظار جذب مخاطب را داشت که بر اساس اصول و نکات طراحی بسته بندی پیش رفته باشید. از مهم ترین نکات در طراحی بسته بندی می تواند به موارد زیر اشاره نمود:

انتخاب قالب مناسب در طراحی بسته بندی

انتخاب جنس مناسب در طراحی بسته بندی

طراحی گرافیکی بسته بندی

انتخاب فونت مناسب در طراحی بسته بندی

انتخاب عکس در طراحی بسته بندی

انتخاب رنگ مناسب برای طراحی بسته بندی